historia

Rickard Kindvall heter jag, men i bilkretsar kallas jag Rille. Tänkte berätta lite om mig och mitt bil intresse här på hemsidan.
Är utbildad bilskadereparatör och har väl i stort sätt jobbat som "plåtis" i alla år.
Har alltid byggt olika saker, cyklarna fick sig en sväng och sen blev det en hembyggd moppe som jag och min pappa byggde utav alla möjliga delar m,m.

Jag är uppväxt med bilar runt omkring mig, då vår familj var med i en bilklubb som åkte runt på olika träffar hela somrarna. Pappa gjorde även en del reklam jobb åt ett race team i "Super star/camaro cup", så jag har hängt en massa i olika depåer runt om i Sverige. Sen så är min bror Thomas Kindvall utbildad bilmekaniker men insåg snabbt att billjud var det bästa som finns, så jag har följt med honom runt hela Sverige på massa billjuds tävlingar sedan starten i början av 90talet.
Så det kanske inte är så konstigt att man brinner för allt som har med bilhobbyn att göra.

Lite om vad jag gjort.
Jag har mest satsat på styling/förädling både invändigt och utvändigt, jag försöker alltid att bygga vidare på original iden i form och stil på bilen.
Det började som för många andra med att åka till Vallåkra för att se vad det var för något. Sedan bestämde jag mig snabbt att dit skulle jag fler gånger men med eget utställnings fordon.
1991 åkte jag dit med mitt första bygge och tog hem segern i Volvo original tillbehörs klassen, bytte bil till -92 och gjorde då om samma sak.

Mellan 1993-1995 åkte jag runt med Thomas Kindvall (min bror) och hjälpte honom med putsen på hans ljudtävlingsbil (en Saab 9000,med Pioneer ODR stereo).
Då fick jag smak för att prova tävla i Sasca själv, så till -95 så var jag med och tävla i proffs 300 med Alpine, Macrom,Mtx, Pheonix Gold produkter i en Toyota Camry -88.
Med den blev det en del första platser under året och slutade som femma på finalen och blev årets nykomling. Var det året den svåraste klassen.

Till år 1996 fick jag tag på en Saab 9000cse som blev en ren styling bil med hembyggda delar. Den var med i ett reportage i tidningen Bilsport och var utställd på Elmia ”Performance show” 1997.
Dom två följande åren hjälpte jag en kompis att bygga om massa plåt på hans byggen som bla tävla i billjud och varit med i bilsport samt stått på Elmia.

1998 stod jag bla.utan garage, därav inga större bilbyggen fram till 2008, då gjorde jag iordning en V70N med lite lack och enklare omgjorda original delar. Det kändes direkt att det här var något som jag saknat en massa år, så till året där på hade jag bestämt mig efter massa stöd från pappa och min bror att nu ska jag satsa för att visa mig själv att jag fortfarande kan. Köpte mig en V70N D5a (Back2basiC) som jag byggde om ordentligt utvändigt under vintern 09-10, och vintern 10-11 rev jag ut hela inredningen som gjordes om helt.
Åren 2010 och 2011 har gått mycket bättre än jag vågat drömma om, repotage i tidningen Gatbilar.se utställd på Elmia, Oslo motorshow en hel del priser m,m.

Pappa var med och rita fram formerna på breddningen och jag bollade massa ideer med honom i början av bygget av "Back2basiC"
Han fick tyvärr aldrig chansen att se den klar. Men utan dig hade det aldrig blivit någon ny satsning på bilbyggandet.
Tack pappa för allt. V.I.F <3